Bors de peste – Ciorba pescareasca

Dragii mei am ajuns la una dintre retetele mele de ciorba preferate, Ciorba de Peste sau Bors de peste. Cred ca printre primele dati cand am mancat acest delicios preparat a fost acasa facut de bunica, dar prima data cand am avut revelatia ciorbei de peste a fost in Delta Dunarii intr-una din multele vacante de familie petrecute acolo. Bunica mea facea o ciorba de peste foarte buna, dar variantele adevarate se fac in Delta fara rabat la peste de multe feluri si legume.

Vacantele noastre in Delta se intamplau in Gorgova, pe bratul Sulina al Dunarii in curtea prietenului nostru Calin. Cele mai frumoase vacante si amintiri s-au intamplat acolo, un loc minunat prin prisma locatiei, peisajelor naturii si a oamenilor minunati care erau mereu acolo in curtea aproape de capatul Gorgovei. Vai ce dor mi s-a facut!

Reteta video Bors de peste – Ciorba pescareasca

By December 8, 2015

Deci sa va zic cam ce am aflat despre ciorba de peste in Delta.

Cu cat folositi mai multe feluri de peste cu atat ciorba este mai gustoasa. In Delta pestele nefiind o problema intotdeauna se folosesc cat mai multe tipuri de peste foarte proaspat, crap, somn, caras, stiuca, biban, babusca, lin, salau, avat si altele. De obicei se foloseste pestele mai mic care nu e bun pentru alte preparate sau bucati (cap, coada) de la pesti mai mari.

Pentru peste va sfatuiesc sa mergeti in piata sau in hypermarketuri unde fluxul de clienti este mare si pestele este mereu (dar nu neaparat) proaspat. Cum ar fi in piata Obor. Tot acolo va si curata pestele daca doriti si au o mare varietate de peste. Pentru a va asigura ca alegeti pestele proaspat puteti sa cititi acest articol pe care l-am scris pe aceasta tema.

Daca cumparati peste mai mare (crap, somn) pentru diferite preparate (prajit, saramura) puteti sa pastrati capul si coada in congelator pentru a le avea atunci cand vreti sa faceti ciorba. Iese gustos si nici nu faceti risipa.

In materie de legume se folosesc morcovi, ceapa, rosii, ardei si cartofi. Fara telina si alte radacinoase pentru a nu acapara aroma de peste a ciorbei. Eu stiu ca in mod traditional lipovenesc ciorba de peste se serveste astfel: zeama la inceput, in boluri, si apoi se serveste pestele impreuna cu cartofii pe un platou mare in mijlocul mesei impreuna cu mujdei de usturoi si mamaliga. Tot in delta am mancat si o varianta delicioasa de mujdei de usturoi cu rosii.

Pentru ciorba asta eu am folosit rosii proaspete pentru ca erau in sezon, dar puteti sa faceti si cu rosii din conserva si am acrit-o cu bors. Vecinul prietenului nostru Calin, nea' Costica, cultiva in fiecare an legume delicioase printre care rosii tip Inima de Bou pe care le perpetueaza de la an prin seminte pastrate de el si foloseste ca ingrasamat balegar de animalele lui. Sunt delicioase, geniale, rosii cu adevarat bio. Ce-as mai manca o salata de rosii cu branza de capra si busuioc.

Acum ca am lamurit-o cu pestele si legumele trebuie sa discutam un pic despre felul ciorbei. Eu am facut aici o ciorba traditionala in care se foloseste peste taiat in bucati si servit ca atare, cu tot cu oase. Puteti sa faceti si o varianta mai rafinata pentru gusturi mai sensibile sau oameni pretentiosi la oase. Pregatiti ciorba ca mai sus (eventual doar cu capatani, cozi si pesti mici) si folositi si bucati de file de peste (de stiuca, crap etc). Aruncati bucatile intregi cu oase si serviti ciorba doar cu bucatile de file.

Asta e versiunea mea de ciorba de peste si modalitatea in care am vazut-o pregatindu-se in Delta. Nu neg ca poate ca exista si alte variante sau traditii si retete la fel de autentice de ciorba. De asemenea catre versiuni mai moderne si nu tocmai traditionale noua se poate face ciorba din orice peste chiar si somon, cod, macrou, merluciu, etc.

Ingredients

Instructions

Bors de peste - Ciorba pescareasca

• Pentru ciorba am pus la fiert morcovul (taiat in jumatate), ardeiul (cuburi), ceapa intreaga, cartofii (cuburi micute) in 3.5 litri de apa. Am lasat sa fiarba pana cand cartofii au fost aproape fierti.

• Separat am pus la fiert putina apa pentru a opari rosiile. Am crestat coaja rosiilor de jur imprejur cu un cutit ascutit si le-am scufundat pret de cateva secunde in apa clocotita. Le-am scos apoi intr-un bol, le-am lasat sa se tempereze, le-am decojit si le-am taiat in cuburi. Daca vreti ca procesul sa fie mai rapid puteti sa scoateti rosiile intr-un bol cu apa rece si cuburi de gheata care va raci automat rosiile oparite si va face coaja sa se indeparteze foarte usor. Oricum oprita coaja se curata usor.

Bors de peste - Ciorba pescareasca Bors de peste - Ciorba pescareasca

Bors de peste - Ciorba pescareasca Bors de peste - Ciorba pescareasca

• Pestii mi-au fost curatati de solzi si intestine la piata eu doar i-am spalat foarte bine in mai multe ape. Apoi le-am taiat capetele, cozile, aripioarele si i-am portionat. Am pus la fiert bucatile de peste, dar si capetele pe care ulterior le-am scos. Dupa toata povestea asta am sarat bucatile de peste si le-am lasat sa se odihneasca.

• Atunci cand morcovul s-a fiert l-am scos din ciorba, am sarat ciorba si am pus bucatile de peste pe care le-am lasat sa fiarba timp de aprox. 20 de minute. M-am straduit sa nu amestec pentru a nu framita pestele.

Bors de peste - Ciorba pescareasca Bors de peste - Ciorba pescareasca

• Dupa ce pestele s-a fiert am pus borsul (fiecare pune dupa gust), rosiile tocate, ardeiul iute tocat marunt si am mai lasat sa fiarba 10 minute. La final l-am gustat pentru a ma asigura ca are toate cele necesare, am oprit focul si am pus leusteanul si patrunjelul verde.

Bors de peste - Ciorba pescareasca Bors de peste - Ciorba pescareasca

• Mie imi place sa servesc ciorba asta de peste cu mujdei, ardei iute si mamaliga.

Pofta mare!

Pentru mai multe retete delicioase cu peste intrati aici.

Pentru mai multe retete gustoase de ciorba intrati aici.

Peste pane Peste pane cu Sos Tartar - Fish Fingers

Saramura de crap Paste cu ton

Siii bonus pentru ca ati fost cuminti cateva poze din Delta:

Delta Dunarii Pesti in Delta Dunarii

GatesteUsor in Delta Dunarii

Print Friendly
Votati aceasta reteta: 1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 voturi, media: 5.00 din 5 voturi)